A Csikung testet átalakító tanításai
, az Yi Jin Jing néven ismert klasszikus tanításból származnak. A Yi Jin Jing pedig “Sinew-Changing Classics” néven ismert, azaz Ín-izom Átalakító Klasszikusok.
Többféle eredet történet ismeretes. Leginkább Bódhidharma nevéhez kötik, aki a 6. században Shaolin kolostorban adott át két iratot a szerzeteseknek, ezek egyike az Ín-izom Átalakító Klasszikusok. Látva a szerzetesek mennyire elhanyagolták a testi munkát, kidolgozott nekik egy gyakorlási rendszert.
Lényeges, hogy a legtöbb hagyományos csikung rendszer a Yi Jin Jingre épül. Azaz kellene , hogy alapuljon, de leginkább félre értelmezik, vagy elveszett út közben a lényegisége. Mégpedig, hogy a Yi Jin Jing nem gyakorlatok összessége, hanem konkrét alapelvek gyűjteménye.
Az tudható biztosan, hogy bárki is gyűjtötte össze és emelte ki az alapelveket, taoista módszertan alapján tette. És majdnem mindegyik Taoista Csikung rendszer a Yi Jin Jing alapelvein nyugszik.
Minderről bővebben Damo Mitchell – A Comprehensive Guide to Daoist Nei Gong című könyvében a 87. oldaltól olvashattok.
Esélyünk nyílik megállapítani, hogy autentikus e egy csikung rendszer, ha értjük valójában mire hozták létre a csikungot és milyen alapelveken nyugszik, akkor egy idő után el fogunk tudni igazodni a felkínált tanítások között is. Sokszor nem direkt félrevezetőek ezek a tanítások, csupán csak, légből kapott ismeretekre alapoznak. Olykor valami kevert, gyúrt elmélet alapján kialakított gyakorlatok halmaza.
A fő kitétele az Ín-izom Átalakító kéasszikusoknak, benne van a nevében, de nem lesz ilyen egyszerű értelmezni. Ha az lenne, mi is arra a következtetésre jutnánk, hogy különböző tárgyakkal ütögetni kell a testünket. Tévedés…
A könyvből szintén kiderül mit értettek az ősök “Ín” alatt, ez ki fogja terjeszteni a megértésünket a gyakorlatról. Mint ahogy az is hogy mit jelent a ‘csatornák megnyitása’ és a Qi (csi) áramlásának erősítése. Illetve ezek összefüggései.
Tehát át kell alakítanunk a testet, és ehhez nagy segítség az Yi Jin Jing ismerete , megértése, és gyakorlása. Gyakorlás nélkül nem igazán látom hogy menne végbe egy átalakulás. És igazából itt elbukik minden. Sokszor ’10 közül ezért jut át a vizsgán csak 1′. Bármit mesélhetek, bármit képzelhetek, az autentikus Csikungban a testen ‘tapintható’ , akár szó szerint is az eredmény.
Aki át szeretné alakítani a testét, annak először ismerni kell a Yi Jin Jing alapelveit, és azt hogy a Klasszikus hogy látja az emberi testet. Enélkül nehéz lesz megérteni az alapelveket. Vagy azt, hogy az adott Csikung iskola ennek megfelelően építi e fel az oktatását, azaz autentikus e.
Miért akarhatja valaki átalakítani a testét? Hogy gazdaságosabban működjön. A hosszú és “zökkenő mentesebb” életért. Esetleg magasabb célok. Hatékonyabb meditációs gyakorlás? Idő és perspektíva kérdése , hogy mi a cél. Legtöbben mégis az egészségükért fognak bele a gyakorlásba, ami egy tiszteletre méltó cél. Csak szomorú, hogy annyi a felhígított képzés, amelyek ugyan célul tűzik ki és fő “profiljuk” az egészség javítása, mégis sokszor hiú ígéret ez csupán, működő alapelvek és kitartó gyakorlás nélkül, csak ábránd mindez.
Míg a Yi Jin Jingre alapuló Csikung rendszerek, kevéssé hangoztatják mindezt, hangsúlyt főleg a helyes értésre és kivitelezésre és a napi gyakorlásra fektetnek, mellékhatásuk sokszor az egészség helyreállítása, vagy azon túli eredmények…
Annyira homályban tapogatózik az általános vélekedés a csikungról, hogy gondoltam ez a bejegyzés esetleg mankót nyújt. Az említett könyv őrült pontos instrukciókkal szolgál és nagyon messzire elvezeti a gyakorlót, de könyvből nem lehet csikungozni, tapasztalatból mondom, hogy a gyakorlás és a személyes oktatás kell a megértéshez és a helyes kivitelhez. Ma már azok a könyvek amiket a gyakorlás előtt olvastam teljesen mást mondanak nekem. Ami azt jelenti, hogy a gyakorlat és a változás bizony hat az elmére.