Tűz, Víz, Sárkány és Tigris – Damo Mitchell cikke

Kan és Li – Tűz és Víz

“Most érkeztem a kínai Wuhanba, pár napra. Wuhan mindig összezavar, mintha semmi sem lenne a helyén, az elrendezésének nem látom értelmét, és mindent olyan nehéz megoldani !Mivel egy néhány hét múlva kezdődő 14 napos alkímiai tanfolyamra készülök , elmémben csak az alkímia teóriáinak van helye. Ez lesz az első alkalom, hogy egy hosszabb kurzust tartok a taoista meditációról, nagyon izgatott vagyok. Már régóta szerettem volna ezt, mivel manapság a meditáció a legfontosabb számomra, de ez ideig erre nem volt lehetőségem. Az alkímia elsőre zavarosnak tűnhet, de ha lépésről-lépésre lebontják, valójában nem túl nehéz követni.

Talán kicsit különös azok számára, akik nem szoktak hozzá ehhez a nyelvezethez vagy a folyamatokhoz, de következzen néhány megjegyzés, a régi jegyzetfüzetemből az alkímiai eljárásokra vonatkozólag. Mindig érdekes szembetalálkozni és újraolvasni a régi jegyzeteket.

Az alkímia nyelvén a Szív és a Vese spirituális energiáit Li és Kan energiáiként ismeretes. Ez az a két trigram, ami Tűz és Víz néven ismeretes a Yi Jing körökben. A Li két folytonos vonalból áll, egy szaggatott Yin vonallal a közepén.  Kan ennek az ellenkezője, egy folytonos Yang vonalat közre fogó két szaggatott Yin vonalból épül fel.

A Qi Gong és a Nei Gong gyakorlatokon belül a Tűz és a Víz egyesülése arra utal, hogy a Szív és a Vese Qi-jét olyan állapotba hozza, hogy egymással kommunikálhassanak. Itt egy alkímiai reakció van közöttük, amelynek következtében a Szív izgatottabb működésű energiája egyensúlyozza a Vesék visszahúzódóbb energiáját. Ez olyan energetikai szinten zajlik, amelyet a törzsön belül a Qi áramlásának tapintható érzetei kísérnek, és különféle reakciókat hoznak létre a szervezetben. 

A Tűz és a Víz alkímiai kölcsönhatása a Taoista meditációs gyakorlatban egy kicsit másféle alakot ölt, itt inkább a Szív és a Vese mentális / spirituális / pszichés aspektusairól beszélünk, mint energiájukról. Ebben az esetben a megszerzett elme és a veleszületett elme közötti különbséget tárgyaljuk, elsősorban az egyensúly hiányát, amely a tudatunkat két részre osztja. Li és Kan trigramjait az alábbiak szerint lehet taglalni.

Li-nek két Yang vonala van kívül , amely a bölcsességen alapuló igaz tudást mutatja. Sajnos, e két vonal középpontjában egyetlen szaggatott Yin vonal található, amely a torzításokat és a megszerzett tudást képviseli, ami akadályoz bennünket abban, hogy elérjük a bölcsességünket, vagy támaszkodjunk rá.

Kan-nak két szaggatott Yin vonala a világi gondolatokat és triviális kötődéseket képviselik.  Egyetlen folytonos Yang vonal körül helyezkednek el, amely a valóság természetének intuitív megértését jelenti. Hozzáférhetnénk ehhez az intuitív tudáshoz (vannak akik alkalmanként meg is teszik), ha ki tudnánk ásni a világi gondolatok halma alól, ahová temettetett.

Filozófiai értelemben a Tüzet a testben emelkedőnek, a Vizet pedig süllyedőnek tartják. A Tûz fent , a Szív szintjén található, nyilván, érzelmeink által táplálva felfelé lángol. Ezért távolodik a Víz energiától , holott keveredniük kellene. A Víz lefelé süllyed, ez esszenciánk elpazarlásával jár, pedig azokat megfelelő módon őriznünk kellene életünk során. Ennek eredményeként távolodik a Szív energiájától. Még távolabb kerül egymástől a két erő. Szétválásuk az öregedési folyamatot sietteti és a megszerzett tudat ( másnéven egó ) képződését tovább gyorsítja. A felismerés így még távolabb kerül tőlünk, mivel a mindennapi gondolatok és a kondicionált gondolkodás veszik át az irányítást. A szellem emelkedésének lehetősége elérhetetlen, amíg az elme eszköze befolyásolja a tudatot.

Hogy ez ne történjen meg, az alkímia segítségével, elegyítenünk kell a Tűz és a Víz energiáit, hogy azok a testben a Sárga udvarként ismert helyen találkozhassanak Ha azt akarjuk, hogy találkozzanak, akkor meg kell találnunk a Sárkányt és a Tigrist, és rá kell vegyük őket az egyesülésre. Az ilyen alkímiai nyelv elsőre megtévesztő lehet, különösen akkor, ha többrétegű. De nézzük meg, hogy részekre tudjuk e bontani, hogy értelmet nyerjen.

Először is, a Sárkány és a Tigris egyesülése különféle dolgokat jelent különböző szinteken.A Jing szintjén (fizikai állapot) valóban szexuális gyakorlatokra utalhat, amelyet páros művelésként ismerünk. A férfi a Sárkány és a nõ a Tigris. A speciális tantrikus és energetikai gyakorlatok lehetővé teszik mindkettő számára, fizaikai egyesülés által, hogy ötvözzék energiáikat, és így a Tűz és a Víz esszenciái keveredjenek. Ez a Sárkány és Tigris energiák legalacsonyabb szintű megnyilvánulásának tekinthető, A taoista tradíciókban csupán a fizikai test jó egészségi állapotának megalapozására használták. A Sárkány és a Tigris második szintje a Máj és a Tüdő energiáinak keveredésére utal, amelyek a Qi szintjén ( energia test) létesíthetnek kapcsolatot egymással. Ez számos Qi Gong gyakorlat forma alkalmazása során végbemehet. 

A harmadik szint utalhat a toboz és agyalapi mirigy spirituális energiáinak keverésére, aminek eredménye egy olyan folyadék termelődése, amely a testen végég haladva helyrállítja annak számos szövetének egészségét. Hogy őszinte legyek, valószínű hogy ez a Sárkány és Tigris legritkábban használt definíciója. ezoterikus taoista értelmezés helyezi előtérbe a fizikai halhatatlanságot a spirituálisssal szemben. A végső (és leginkább szükséges az alkímiai meditációs gyakorlatokhoz) a Li trigramon belüli Yin vonal találkozása a Kan-trigramban lévő Yang vonallal. Ily módon a Sárkány és a Tigris Yin és Yang jelképei visszafordultak a fizikai polaritásukból, így lett a Sárkány Yin és a Tigris Yang; ami, általában fordítva van.

Ha kivonjuk a Yin vonalat a Li trigram középpontjából, megtaláljuk a Sárkányt. Ezt előmozdítani csak a Szív-elme (Xin) igazi csendje megtalálásával lehet . Ez okozza a Yin vonal süllyedését, ami a Yin alaptermészete. A gyakorlat korai szakaszában lehetővé teszi, hogy a Szív Tűz energiája stabilizálódjon és ne emelkedjen, mivel gyökeret vert a testben a Yin ‘Sárkány’ vonal által. Ugyanígy kell mozgásra késztetni a Vesék Yang ‘Tigris’ vonalát, ami emelkedésre ösztönzi. Ez felemeli a Kan ‘Víz’ energiát, amely megakadályozza, a korábbi süllyedését. Így az öregedési folyamat lelassul és az alkímia kezdeti szakaszaiba léptünk.

Tűz és Víz

Ha ezt elég hosszú ideig és elég hatékonyan tudjuk csinálni, akkor a két középvonal találkozhat a Sárga udvarban.  Ennek a két vonalnak a párosodása a Kan és Li középvonalainak felcserélését eredményezi. Az eredmény a Qian és Kun trigramok kialakulása, amelyek tiszta Yang (három folytonos vonal) és tiszta Yin (három szaggatott vonal). Most a Tűz és a Víz eltűnik, és alkímiailag a Menny és a Föld jön létre. Ez harmóniát kölcsönöz a testnek, amely a gyakorlót igazi mozdulatlansághoz vezeti, a veleszületett természet (tudat) megjelenése és a megszerzett elme felbomlása felé.

Mindez előkészület a légzés, elme és szellem mozgásainak megállításához, és a három eredendő kincs fejlesztéséhez, amelyek az alkímiai hatóanyag alakításának kulcs hozzávalói.

A 14 nap folyamán 14 egy órás előadást tartok. Soha nem beszéltem ilyen hosszan tanfolyamon, így ez új kihívás lesz számomra. Beszélni fogok a Nei Jing Tu-ról, a Xiu Zhen Tu-ról, a Can Tong Qi-ről, a Yi Jing Jing-ről és a Xi Sui Jing-ről, valamint személyes tapasztalataimról a gyakorlásban. Mindezt napi szintű több órás gyakorlás mellett.Elfoglalt hetek várnak ránk. Valójában összeszedtük a szükséges felszerelést is, hogy lefilmezhessük az összes ilyen előadást, remélhetőleg ha elkészülnek a felvételek, akkor elérhetővé tehetjük az érdeklődők számára … azoknak, akik képesek lesznek elviselni engem, ahogy 14 órányi alkímiai anyagot oktatok !  Nemáár!” Damo Mitchell

Köszönet mindenért!
Köszönet Tyutyunak és Gyulának, akik a cikk fordítását utólag helyre igazították, magyarították és segédkeztek.

Remélem legalább egy ember számára hasonló utazásnak a lehetőségét fogja elhozni…még 2018-ban fordítottam le ezt a cikket, amely anno az első tartalom volt, amit olvastam az iskolától.